29 09 2024

اولین جلسه دبیرخانه جایزه مطالعات «قلم هژار» به همت پژوهشکده کردستان شناسی و حضور اعضای دبیرخانه این جایزه در سالن جلسات دانشکده علوم انسانی و اجتماعی برگزار شد.

جلسه دبیرخانه جایزه مطالعات «قلم هژار» برگزار شد

به گزارش روابط عمومی دانشگاه کردستان، اولین جلسه دبیرخانه جایزه مطالعات «قلم هژار» به همت پژوهشکده کردستان شناسی و حضور اعضای دبیرخانه این جایزه در سالن جلسات دانشکده علوم انسانی و اجتماعی برگزار شد.

پژوهشکده کردستان‌شناسی متولی جایزه این مطالعات بوده که در مهرماه سال‌ جاری فراخوان آن منتشر خواهد شد و این جایزه را با محوریت اصلی شناسایی و معرفی برترین پژوهش‌ها و ترجمه‌های خلاقانه و اعطای جایزه به پژوهشگران، مولفان و مترجمان آثار برتر برگزار خواهد کرد.

این جایزه همچنین به دنبال ایجاد فضایی است که با ارائه آثار و دستاوردهای نویسندگان و پژوهشگران حوزه مطالعات کردی زمینه را برای رشد و گسترش چنین آثاری در عرصه‌های مختلف فراهم نمایند.
اهداف این جایزه بزرگداشت مقام و شخصیت شاعر، مترجم و نویسنده نامدار کُرد ماموستا هژار بوده و نیز رشد و اعتلای خلاقیت‌ها و آفرینیش نویسندگان و مترجمان است.
همچنین اعتلای جایگاه علمی و اجتماعی دانشگاه کردستان در حوزه مطالعات کردی و تقویت و پیوند دانش و پژوهش در حوزه تمدن ایران و جهان اسلام از دیگر اهداف آن خواهد بود.

گفتنی است عبدالرحمان شرفکندی متخلص به هژار ۱۳۰۰-۱۳۶۹ در مهاباد، شاعر، نویسنده، مترجم، فرهنگ‌نویس، واژه‌شناس و محقق کرد ایرانی بود.

از کارهای برجستهٔ او می‌توان به ترجمهٔ کتاب قانون در طب ابن سینا برای اولین‌بار از عربی به فارسی به‌ صورت کامل، ترجمهٔ منظوم رباعیات خیام به کردی و تألیفِ فرهنگ کردی‌ به‌ کردی و فارسیِ هنبانه بورینه و ترجمه قرآن کریم اشاره کرد.